Tüm işletmelerin çok sayıda farklı hedefleri vardır. Bu
hedeflerin bazıları belirli ve kısa vadeli (bir sonraki ay başlangıcı), bazılar
ise belirsiz ve uzun vadelidir (gelecek 5 yıl içerisinde). Bazı hedefler işçiler tarafından kolaylıkla
anlaşılsa da, bazılarının anlaşılması ve yorumlanması zordur. Bu nedenle
anlaşılması kolay hedefleri gerçekleştirmek daha basit, diğerlerine ulaşmak ise
neredeyse mümkün değildir.
Ne tür hedeflerin belirlenmesi gerektiği nasıl anlaşılır?
Hedefleri belirlemenin tüm noktası başarmaktır. SMART (Specific, Measurable,
Attainable, Relevant, Time-bound) bir işletme için belirlenebilecek en iyi
hedeflerdir. İyi tasarlanmış hedeflerin 5 özelliğinin kısaltılmasıdır.
1-
Belirli (Specific): Hedefler kesin ve
anlaşılır olmalıdır. Kaprislerin ve tatsızlıkların hedef belirlemede yeri
olmamalıdır. Hedefler belirlendiğinde, tamamlanmaları yönünde içşilerinizin
ilerlemelerini kolaylıkla gözlemleyebilirsiniz.
2-
Ölçülebilir (Measurable): Ölçemediğiniz
hedeflerin iyi yanı nedir? Hedefleriniz ölçülemez ise, çalışanlarınızın
başarılı bir ilerleme gösterip göstermediğini asla bilemezsiniz. Ayrıca,
hedefleri gerçekleştirme yolunda çalışanlarınızın motive edilmesinde de
zorlanırsınız.
3-
Ulaşılabilir (Attainable): Hedefler,
çalışanların çoğu tarafından gerçekçi ve ulaşılabilir olmalıdır. En uygun
hedefler, ulaşılabilmek için çalışanların aşırı olmamak kaydıyla zorlanmasını,
çaba harcamalarını gerektirir. Hedeflere ulaşmak için standart performansın ne
altında ne de üzerinde çalışılmalıdır. Aksi halde hedefler çalışanlar gözünde
anlamsız ve önemsiz hale gelebilir.
4-
Uygun (Relevant): Hedefler, işletmenizin
vizyonu ve misyonuna ulaşan büyük bir düzenin önemli bir parçası olmalıdır.
İşçi verimliliğinin %80’i, kendi faaliyetlerinin %20’sinden gelmektedir. Diğer
çalışma faaliyetlerinin %80’inin nerede sona erdiğini tahmin edebilirsiniz.
Aradaki bu ilişki İtalyan ekonomist Vilfredo Pareto’nun 80/20 kuralından
gelmektedir. Bu kural, keşfedildiğinden beri birçok ülkede uygulanmıştır.
5-
Zamana Bağlı (Time – bound): Tüm
hedeflerin başlangıç, bitiş ve sabit süreleri olmalıdır. Zamana bağlılık,
süresi dolmadan çalışanların hedefi gerçekleştirme üzerindeki çabalarına
odaklanmalarına yardımcı olur.
SMART hedefleri, tüm işletmeler için uygundur. Birçok
denetçi ve yöneticiler, çalışanları ile birlikte hedefleri belirmeyi tercih
etmez. Hedefler ise genellikle anlaşılmaz, belirsiz, gerçekdışı ve işletmenin
vizyonu ile alakasızdır. Çalışanlarınız ile birlikte SMART hedefler
geliştirerek işletmeniz ve çalışanlarınız için bir ilerleme sağlarken, aynı
zamanda tuzaklardan da kaçınabilirsiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder